Pollers in één woord: one-stop-shop

Duidelijke strategie als sleutel tot succes

Het is een beproefd recept: zorg ervoor dat je je klant volledig ontzorgt en je hebt een streepje voor op de concurrentie. Zeker als je daar nauwkeurigheid en een grote dosis vakkennis aan kunt koppelen. Bij Pollers kan u terecht voor zowel kleine onderdelen als volledige installaties, die tot en met het lakwerk worden afgewerkt. Een zogenaamde 'one-stop-shop' voor onder meer machinebouwers en productiebedrijven uit diverse sectoren. Naast die strategie drijft het bedrijf ook op een dikke laag klantenvertrouwen, die met de jaren is gegroeid.
Kevin Vercauteren

Wortels in de koolmijnen

Iemand die niet van Limburg is, beseft niet altijd ten volle hoe belangrijk de koolmijnen voor de bedrijven uit die regio zijn geweest. Ook Pollers had er een nauwe band mee, als toeleverancier van draai- en freeswerk. De sluiting in '86-'87 had dan ook een enorme impact op het lokale industriële weefsel van die tijd, dat volledig werd ontwricht. Net als zovele collega’s, moest Pollers plots dringend op zoek naar nieuw cliënteel. Daarop investeerde men in grotere freesmachines, omdat volumineuze stukken om verschillende redenen interessant zijn.

Grotere onderdelen

Differentiatie

Om grote onderdelen te kunnen bewerken, heb je uiteraard de machines nodig die dergelijke afmetingen aankunnen. Daar staat een bepaald prijskaartje tegenover en niet iedereen heeft de financiële slagkracht voor die begininvestering. Dit verklaart ten dele waarom de concurrentie in dit segment net dat tikkeltje minder zwaar is. Bovendien komt bij het opspannen van meterslange werkstukken een zekere mate van vakkennis en ervaring kijken. In die zin heb je te maken met een milde vorm van specialisatie.

Jeroen Kums, operations manager: "Matrijzenbouwers beginnen vaak met een massief blok, waar uiteindelijk soms maar weinig van overblijft. Wij, daarentegen, starten meestal van een lange en slanke lasconstructie, waarbij de materiaalafname in verhouding veel geringer is. Die combinatie van slankheid met een grote lengte brengt veel spanningen met zich mee. Als een stabiele en spanningsarme opspanning van de frames al niet vanzelfsprekend was wegens hun vorm en rechtheid, dan maken de optredende spanningen bij en na verspaning de uitdaging nog wat groter. Precies daar schuilt evenwel onze expertise."

De volledige keten


Bovendien komen volumineuze stukken zelden alleen. Carlo Pollers, financial manager en een van de drie mensen aan het roer, verklaart zich nader: "In het kielzog van grote onderdelen volgen gewoonlijk nog kleinere stukken, die eraan gemonteerd of gelast moeten worden tot een halffabricaat. Dat betekent
dat je niet alleen je verspaanafdeling aan het werk kunt zetten, maar dat de hele keten in je productieafdeling wordt aangesproken."

Deze redenering levert natuurlijk alleen iets op als je ook elke stap in het proces kunt aanbieden als een ware 'onestop-shop'. Dat is dan ook de richting die het bedrijf uitgaat.

Aangepast machinepark

Wanneer een klant met een tekening of ontwerp komt, hoeft hij zich over de rest geen zorgen meer te maken. Het bedrijf beschikt over het machinepark om
zowel het kleinere als het grotere draaien freeswerk met een nauwkeurigheid tot 0,02 mm af te werken. Om u een idee van de range te geven: de kleinste freesmachine heeft een capaciteit van 600 bij 400 mm, de grootste kan stukken tot een lengte van 16 m aan. In het draaien moet u denken aan een diameterbereik tussen 200 mm en 1.400 mm. Naast een verspaanafdeling heeft het bedrijf ook plaatbewerkingsmachines staan. In constructies is namelijk ook heel dikwijls plaatwerk aanwezig, bijvoorbeeld voor de omkasting.

Het productieproces van grotere onderdelen start meestal in de lasserij, waar de frames of constructies worden samengesteld en afgelast. Pollers heeft zelfs een lasrobot in huis. Kums geeft daarbij wat achtergrond: "Oorspronkelijk hadden we die robot aangekocht in het kader van een specifiek project. Nu bewijst hij vooral zijn nut bij stukken waar vele uren laswerk in kruipen, zodat de programmatie de rendabiliteit niet in het gedrang brengt. Voor een lasrobot heb je dus niet per se grote reeksen nodig. Dit gezegd zijnde: we kunnen de robot nog vaker inzetten dan dat we nu doen."

Het proces wordt afgerond met het lakken, dat ook in eigen huis gebeurt. Tevens is er de mogelijkheid om de onderdelen in-house te monteren tot halffabricaat of volledige installatie.

Wel advies, geen engineering van scratch

Voor alle duidelijkheid: ook klanten met stukwerk zijn bij Pollers welkom. De planning is flexibel genoeg voor dringend herstelwerk of een wisselstuk na een panne en het machinepark is daar ook op voorzien. Maar rekening houdend met wat Pollers in de aanbieding heeft, doet het ideale project alle dominosteentjes binnen het bedrijf vallen. Met andere woorden: complete installaties bestaande uit grote en kleine onderdelen, gelakt en gemonteerd. Dan tel je logischerwijs een groot aantal machinebouwers onder je cliënteel en dat heeft bepaalde consequenties.

Kums: "We willen onze klanten zoveel mogelijk ontzorgen, maar sturingen, hydraulica en elektriciteit behoren niet tot het pakket. Dan zouden wij ons immers in het vaarwater begeven van een belangrijk deel van ons klantenbestand. Om die reden zetten we evenmin vol in op engineering, wat niet wegneemt dat we dikwijls een adviserende rol opnemen om de productiekant van een tekening of ontwerp te optimaliseren. En wat de hydraulica en elektronica betreft: als we er de ruimte voor hebben, mag de klant dat bij ons komen afhandelen; ofwel zelf, ofwel in onderaanneming."

Langetermijnrelatie

Veel van de klanten van Pollers komen al jaren terug. Dat heeft enerzijds te maken met de kwaliteit en de korte levertermijnen die het bedrijf kan bieden; anderzijds liggen ook de service en de open communicatie over de calculatie aan de grondslag van die vertrouwensrelatie. De adviserende rol en de bereidheid om even wat ruimte af te staan, zijn slechts twee voorbeelden van hoe ver Pollers daarin wil gaan.

Daarnaast krijgen belangrijke klanten de mogelijkheid om tijd te reserveren in de planning. Een offerte blijft dan gewoon in optie staan en als het project ook daadwerkelijk van de grond komt, is de klant zeker van die blokken in de planning. Dat zorgt voor gemoedsrust bij de klant, maar ook voor Pollers levert dit vertrouwen op. Voor sommige klanten mag er bijvoorbeeld op regiebasis worden gewerkt. De tijd die normaal in de voorcalculatie kruipt, kan daardoor in andere zaken worden gestoken. Afroeporders, tot slot, zijn nog een ander voorbeeld. Het maakt de planning van Pollers een stuk gemakkelijker.

Kortom: eerlijkheid duurt het langst, ook in de bedrijfswereld.

 

Pollers in één woord: one-stop-shop